Tuesday, November 23, 2010

The Unseen World Of Macro Photography




Lepas baca artikel dlm mag Practical Photography semalam pasal macro lens aku mula teruja nak dapatkannya. Sebelum ni ramai yang fikir macro lens hny tuk amek gambar2 bunga, serangga and benda2 kecik atau ape jua yg memerlukan focusing yg mantap. Tapi lepas baca artikel dalam mag tu sbrnya lens macro ni boleh berfungsi lebih dari tu. Aku kagum ngan hasil die dalam photo2 portraits ,landscape, & nature. So rasa tak rugi dapatkan lens ni. Ape yang bestnya lens ni ialah dia bg kita deep depth-of-field. So klau potrait tu mmg blakang dia bg blur kaw2 pny, klau bab bak bokeh tu mmg nice.

Ni contoh landscape photography guna lens macro. Nice kan? ;)
(Lens: Sigma 105mm f/2.8, ISO: 100, f11, 1/160s)

Sapa kata macro tak sesuai amek gambar portrait? Ni buktinya..
(Nampak background die. Blur habis kan..hehe)

So aku rasa aku dah jumpa apa aku nak. Skrg masa nak simpan duit. InsyaAllah ade rezki aku nk beli lens ni.hehehe...Harga baru dalam 3k tapi aku rasa nak carik 2nd pny je. Pada sapa yang rasa nak jual lens ni or pape lens macro yg lain jgn segan silu bgtau. Aku berminat sgt ni. :)
(Sigma 105mm f/2.8 Macro)

3 comments:

farah nadirah said...

beskan??sy pun nak jgk.

Apiq said...

tau takpe..kat internet byk lg cth2 gmbr yg menarik.xpe,nnt kite bli same2 eh. :)

farah nadirah said...

ok2..:)