Saturday, August 28, 2010

Nikah..

Mungkin ini antara post yang agak beremosi dalam blog aku ni.. Rasanya sebelum xda lagi post2 yang beremosi dari aku dalam blog ni. Tapi tak tau kenapa tangan aku rasa ringan nak menulis di pagi yang indah ni. Sementara nak tunggu waktu sahur tamat mungkin menulis ni salah satu cara supaya pasni x payah tido dah.

Malam tadi aku tidur awal sebab penat sangat.. Tadi siang aku kena attend Kursus Perkahwinan (haha..best ni). Dari pagi sampai la ke petang, duk dengar ceramah. Kalau sebelum ni bab2 nak kena dengar ceramah ni memang aku elergik sket, bkn apa baru 3,4 minit mari datang rasa nak tido. Tapi tadi aku dapat stay dari awal sampai habis dengan rekod bersih. Hehehe.. Betul lah kata penceramah tadi yang kursus kahwin ni adalah kursus paling best dalam dunia. Tuk hari pertama ni, macam yang penceramah2 tadi terangkan dari segi akidah,ibadah sampai la ke bab kesihatan dan yang dalam2 tu kan semuanya diterangkan secara jelas supaya semua yang hadir dapat faham dengan jelas jadi tak adala kahwin nanti bercerai berai kan..hehe. Banyak ilmu yang aku dapat tadi, walaupon aku belum nak kahwin lagi tapi bila dengar ceramah2 yang disampaikan tadi aku ada gak terbayang-bayang macam mana la aku satu hari nanti bila dah berumah tangga (tersenyum sorang2 gak la td..haha). Bila bayang kan memang nampak bahagia, tp hakikatnya lebih dari apa yang aku dapat fikirkan. Perkahwinan satu tanggungjawab yang besar bukan saja pada diri kita malah orang lain. Jadi sebelum terfikir untuk menggalas tanggungjawab yang besar ni fikir-fikir dan renung2 dulu diri kita dan pasangan. Adakah kita sudah bersedia? adakah akidah kita sudah sempurna? Adakah kita mampu memimpin keluarga? Fikir2 kan la ye sahabat2 semua.

Hari ni last day kursus. Tak sabar nak habis tapi dalam masa yang sama jugak rasa mamcam tak cukup lagi ilmu. Kalau boleh banyak lagi aku nak tau sebagai langkah nak menyiapkan diri. Ingat lagi sebelum g kursus ni aku ada tepon mak aku nak bagitau tapi sebelum tu saja nak menyakat dia then aku cakap yang aku dah nak kahwin. Perbuatan aku tu memang saja mengundang bebelan la kan. "Blaja pon tak habis dah gatal nak kahwin, nak kena kerat?"..haha. ayat seterusnya terpaksa diabaikan sebab terlampau ekstrim. Mak aku pon tau aku ni tak layak lgi nak jaga anak orang sebenarnya.hahaha.. Jangan risau ma, abang tak fikir lagi sampai ke situ. Belajar kasi habis dulu,iye dak? :)

Aku harap dalam perjalan hidup yang singkat ni aku tak terleka dan terbabas dari haluan yang sebenar. Aku rasa sekarang tiba masanya untuk aku fikir lebih matang dan tetapkan halu tuju sebenar semoga setiap satunya di redhai Allah S.W.T. Aku jugak harap dalam perjalanan menuju ke gerbang perkhwinan nanti aku ditemukan dengan seseorang yang boleh menjadi isteri dan ibu yang baik dan soleh. Moga tuhan makbulkan. Aminn.. :)

2 comments:

Anonymous said...

aq tgh memikir kan statement kao ni .
KAHKAH . *malia*

Apiq said...

haha..statement yg mne neh?